Werkzaamheden van een mediabedrijf

De media is er altijd geweest. De media is een middel om samenlevingen en maatschappijen van informatie te voorzien. Uiteraard wordt hier een medium voor gebruikt. Denk daarbij aan een persoon die de info persoonlijk verder brengt maar ook per telefoon of mail.

Ook vroeger werden samenlevingen voorzien van informatie. Deze informatie had toen reeds ten doel om gedragsverandering of bewustwording teweeg te brengen. Echter, bestond hier nog geen naam voor. De koning stelde via zijn woordvoerder de samenleving op de hoogte van de nieuwe ontwikkelingen, het koninkrijk of het te veroveren gebied aangaande.

Al gauw ontstond na de informatie gegrift in muurtekeningen, de informatie op papier. Veel later werd de krant uitgebracht en hierna werden de radio en televisie uitgevonden. Deze dienen tot nog toe als medium voor het kanaliseren van informatie naar diverse groeperingen in de samenleving. Radio krant en televisie worden de traditionele media genoemd.

Mediabedrijven door de jaren heen

Met de komst van de world wide web 2.0 en 3.0 ontdekte men de mogelijkheid om online informatie aan de man te brengen. Hierna zag men heil in het onmiddellijk reageren op de verzonden informatie. multi-medialiteit is immers het aantrekkelijke kenmerk van deze internet ontwikkeling en al gauw werd de sociale media geboren
Mediabedrijven hebben in de loop der jaren een dusdanige transformatie doorgemaakt. Dit is ook te merken in de taak en de diensten die zij aanbieden. Voor het gemak zetten wij de werkzaamheden van mediabedrijven op een rij. Dit voor de komst van web 2.0 en 3.0. Anderzijds wordt een uiteenzetting gegeven van de hedendaagse taken van mediabedrijven. Dit, na de komst van de sociale media.

Vroeger, bij de krant, radio en TV, hielden journalisten en het technisch personeel zich alleen bezig met de nieuwsgaring en de verwerking daarvan tot nieuwsberichten voorzien van foto’s of videoproducties waar door de journalist een script voor geschreven is. Daarnaast zorgde de mediaorganisatie ervoor dat de advertenties door het bedrijfsleven en de overheid werden geplaatst. Bij de TV is er zendtijd tegen betaling beschikbaar voor ondernemers. De grafische vormgever had toen en heeft nu nog steeds een belangrijke taak te vervullen.

De mediabedrijven van tegenwoordig

Tegenwoordig doet een mediabedrijf veel meer. Vanwege de nieuwe internet web 3.0 zijn er in de communicatie meerdere banen ontstaan. Communicatie is immers, de basis van het mediagebeuren. ZO is zijn de huidige werkzaamheden media analyse, content management, media management, social media design, script schrijven maar ook media marketing, editor en grafisch ontwerpen.

Het toetje zit hem echter in de consultancy mogelijkheden die de branche momenteel biedt. De communicatiespecialist bij het mediabedrijf biedt aan organisaties communicatie pakketten op maat aan. Hiermee kunnen communicatiestructuren worden opgezet en interne en externe campagnes worden gevoerd.

Diepzeekonijn.nl